Dagligvaruhandeln har tappat stora delar av försäljningen av svensk ekologisk frukt och grönt, visar en ny marknadsrapport. Trots konsumenternas ökade intresse för lokalt och närproducerat har butikskedjorna inte lyckats göra affärer på svenska, ekologiska frukter och grönsaker.
Konsumentundersökningar visar att det finns ett stort intresse för svenska, ekologiska frukter och grönsaker. Trots det är utbudet dåligt i butik och många konsumenter vittnar om svårigheten att köpa produkter som både är svenska och ekologiska.
För att få en fördjupad kunskap om marknaden för ekologisk frukt och grönt har Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Föreningen Sörmlandsäpplen tagit initiativ till rapporten “Marknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige”. Rapporten kombinerar marknadsstatistik och konsumentundersökningar med kvalitativa djupintervjuer med nyckelaktörer. Den råvara som rapporten tar som exempel är svenska ekologiska äpplen.
Rapporten visar att försäljningen av importerade ekologiska äpplen rullar på med en stabil efterfrågan – samtidigt som försäljningen av svenska ekologiska äpplen minskar. Med tanke på konsumenternas stora intresse för svenskt och lokalproducerat men rapportförfattarna att det borde det finnas en potential för dagligvaruhandeln att bredda utbudet och öka försäljning av svenska ekoäpplen.
Att försäljningen av svenska ekoäpplen minskar verkar bero på att den svenska produktionen är för liten och för stor på samma gång! Rapportförfattarna tolkar situationen så som att handeln kräver större volymer än vad odlarna kan leverera, för att kunna göra lönsamma kampanjer. Samtidigt som vi har en situation (i detta nu) där 400 ton svenska ekologiska äpplen ligger plockade och färdiga – men osålda i lager, eftersom handeln väljer importerade ekologiska äpplen istället.
Sammantaget visar rapporten att dagligvaruhandeln missar affärsmöjligheter när det gäller svenska ekologiska frukter och grönsaker. Genom att profilera producenterna mer och låta odlarna synas i kommunikationen i butik, på förpackningar och i annan marknadsföring menar rapportförfattarna att försäljningen av svensk ekologisk frukt och grönt kan öka.
Rapporten visar också att offentlig sektor är en mycket viktig aktör för svenska ekologiska producenter. Men även inom offentlig sektor finns en upplevd brist på råvaror samtidigt som svenska ekologiska producenter inte kan öka sin produktion om inte prisbilden blir bättre.
Genom att satsa på ekologisk mat och dryck i offentlig sektor, får kommuner och regioner andra kollektiva nyttigheter på köpet – som ökad biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, godare djurvälfärd, mat utan onödiga tillsatser som också är extra kontrollerad. Att satsa på ekologiskt i offentliga kök blir därmed även en satsning på att nå uppsatta klimat- och miljömål.
"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."
Bengt Edsgård KRAV-grisbonde
Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se
Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt
Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala
OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.