MENY menu

Orealiserade affärsmöjligheter inom eko

Konsumenternas intresse för miljö, hälsa och nyttig mat ökar tydligt vilket syns i en kraftigt ökande andel sålda ekologiska livsmedel. Ökningen går allt snabbare och uppmättes hos de ledande dagligvarukedjorna till mer än 30 procent under det första kvartalet. Samtidigt finns det en brist på samverkan i värdekedjan från bonden till butikshyllan till följd av olika tidshorisonter och syn på hur strategiskt det är med ekologiska livsmedel.

Nu släpps Mackleans rapport Insikter #5: EKO: Logiskt eller ologiskt? som visar att glappet i kedjan från konsumentens önskan till bondens verklighet innebär att det finns orealiserade affärsmöjligheter i alla led. Med kunskap om lönsamheten och affärsmöjligheterna inom detta segment borde fler företag se det som något viktigt att satsa på.

Den globala marknaden för ekologiska livsmedel växer kraftigt och i Sverige har ökningen varit ännu större med närmare en tredubbling av volymerna mellan 2000 och 2012. Idag är drygt 4 procent av alla livsmedel som säljs i den svenska dagligvaruhandeln ekologiska och den accelererande försäljningen avspeglar sig i brist på tillgång på ett antal produkter då producentledet inte hänger med.

För lantbrukarna innebär ekologisk produktion en möjlighet att öka lönsamheten och skapa en långsiktigt hållbar produktion. För livsmedelsindustrin som tar råvara från lantbruken och förädlar till produkter ger ekologiska livsmedel flera fördelar såsom högre marginal och tillträde till marknader och kunder eftersom det i många fall ställs krav på ett ekologiskt sortiment, exempelvis i offentlig upphandling.

För dagligvaruhandeln finns två alternativa möjligheter: antingen ser man ekologiskt som ett strategiskt val för att knyta till sig morgondagens konsumenter eller så ser man ekologiskt som ett sätt att öka omsättningen genom minst lika goda marginaler som för konventionella produkter men med ett högre absolut pris. I en värld där ekologiska livsmedel växer är det sämsta valet att inte ha en aktiv plan för hur man bäst kapitaliserar på den framväxande marknaden.

Ekologiska livsmedel innebär stora orealiserade affärsmöjligheter och ledorden för den förändring som behövs är samarbete, strategiska val och affärsutveckling. Med utgångspunkt i att alla delar av värdekedjan vill tjäna mer pengar så har Macklean i rapporten identifierat tre tydliga aktiviteter som respektive aktör i värdekedjan kan och bör göra för att skapa mer lyckade affärer inom detta segment. Det går att tjäna pengar på ekologiska produkter redan idag men marknaden är långt ifrån färdigutvecklad, vare sig till innehåll eller volym.

Detta skriver Macklean i ett nyhetsbrev den 25 juni.
HÄR kan du ladda ner rapporten

Bli medlem i Ekologiska Lantbrukarna


"Ekologiska Lantbrukarna påverkar politiken så att vi ekobönder kan få bättre ekonomi på gårdsnivå, därför är jag medlem."

Bengt Edsgård KRAV-grisbonde

KONTAKTA OSS

Ekologiska Lantbrukarnas kansli
nås på telefon 010-750 08 55 eller
via mail kansliet@ekolantbruk.se

TELEFONTIDER

Måndag: stängt
Tisdag: 8-12
Onsdag: 8-12
Torsdag: 8-12
Fredag: stängt

POSTADRESS

Ekologiska Lantbrukarna
C/o KRAV Ekonomisk förening
Box 1037
751 40 Uppsala

OBS ej paket!
Kontakta kansliet för
mer information.